آنچه در وب میپسندم

هرآنچه میبینم ومیپسندم اینجا ستــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آنچه در وب میپسندم

هرآنچه میبینم ومیپسندم اینجا ستــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آخرین نظرات

در حاشیه تعطیلی جشنواره ضدصهیونیستی «افق نو»

پنجشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۲، ۰۸:۲۵ ق.ظ


سیاست خارجی دولت تدبیر و امید، دامن فرهنگ را نیز گرفت/

 چرا تنها جشنواره ضدصهیونیستی ایران تعطیل شد؟

گروه فرهنگی رجانیوز: تعطیلی جشنواره فیلمسازان و متفکران مستقل که دو-سه سالی بود تحت عنوان «افق نو» و با دبیری «نادر طالب‏زاده» برگزار می‏شد ظاهرا بیش از آن که در داخل بازتاب داشته باشد و مورد بحث واقع شود در خارج از ایران و به خصوص در رژیم صهیونیستی بازتاب داشته است. 


در همین زمینه دو روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» و «یدیعوت آهارونوت» به خبر تعطیلی کنفرانس ضدصهیونیستی افق نو پرداخته‏اند و علت این مساله را نیز رویکردهای جدید دولت ایران در قبال غرب بیان کرده‏اند.



روزنامه «یدیعوت اهارونوت» درمورد ماهیت کنفرانس «افق نو» مدعی شده است که: «وقتی این کنفرانس  برای اولین بار در سال 2005 برگزار شد احمدی نژاد سخنان خود مبنی بر محو شدن اسراییل از  روی نقشه را مطرح کرد.»
 
این نشریه همچنین اعلام کرده است که وزارت خارجه ایران به علت تحت الشعاع قرار گرفتن سیاست خارجی ایران در برابر غرب با برگزاری این کنفرانس مخالفت کرده است.
 
 
این در حالیست که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از این در مصاحبه‏ای اعلام کرده بود که وزارت فرهنگ با برگزاری این کنفرانس مشکلی ندارد و حتی از آن حمایت نیز می‏کند. وی پیرامون «افق نو» و اینکه چرا این جشنواره برگزار نمی‌شود عنوان کرده بود که وزارت ارشاد باعث تعطیلی «افق نو» نبوده است و مشکلات پیش آمده نیز از جای دیگری بوده: «متولی این جشنواره ما نیستیم ولی باید به اجرای آن کمک کنیم. ما هیچگاه درصدد تعطیلی آن نبودیم و اگر هم تعطیل شده از جانبی دیگر بوده است.»
 
«نادر طالب‌زاده» دبیر جشنواره بین‌المللی «افق‌نو» نیز درباره علل تعطیلی این جشنواره از سوی مسئولان گفته است که: «واقعیت این است که من هیچ علتی در ورای این تعطیلی ندیدم و متاسفانه توضیحی به ما داده نشده که چرا جلوی این امر گرفته شده است؛ اینکه فعالان سیاسی ضدصهیونیست و نخبگان می‌آیند تهران اشکالش چیست؛ ما نفهمیدیم.»
 
 
وی افزوده است: «این جشنواره قوی‌ترین کنفرانس ضدصهیونیستی ایران است و ۷۰ میهمان در هر دوره داشتیم و سه بار تاکنون برگزار شده و دستاوردهای رسانه‌ای آن بیشتر از هر کنفرانس ضدصهیونیستی ایران بوده است چراکه کارشناس‌های آن ۵۰ تا ۷۰ درصد آمریکایی و نویسندگان، مولفان و اساتید دانشگاه‌ و اهالی رسانه مشهور بودند و انتقاد آنها بیشتر معطوف به انتقاد از حمایت آمریکا از اسرائیل است و مقالات آنها موجود است. سابقه این کنفرانس‌ها هست؛ مقالات افراد حاضر در آن نیز هستند اینها چه اشکالی دارد من متوجه نمی‌شوم؛ آنچه که مسلم است این است که توقف جشنواره افق نو حرکت بسیار اشتباهی است و حقی است که به گردن جمهوری اسلامی می‌ماند که شما نخبگانی ضدصهیونیستی و ضدسیاست‌های خارجی آمریکا را می‌توانستید دعوت بکنید و از آنها استفاده بکنید و نکردید.»
 
دبیر جشنواره «افق‌نو» تعطیلی این جشنواره را «فاجعه» توصیف کرده است و گفته است که:«این درست نیست وقتی می‌توانید چهره‌هایی چون فیلیپ جراردی، مایکل جونز و سناتور گراول را بیاورید، آنها را نیاورید و اینها کسانی بودند که هنگامی که برگشتند در رسانه‌ها تاثیر گذار بودند و مثلاً سناتور گراول در مجله فارین پالیسی مطلبی منتشر کرد و متاسفانه دوستان اولین کاری که کردند تعطیل کردن این جشنواره بود.»
 
وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا با تعطیلی «افق نو» احتمال برگزار نشدن کنفرانس مهم «هالیوودیسم» نیز وجود دارد، گفت: اگر این اتفاق بیافتد و افق نو برگزار نشود بنده دیگر اقدامی برای هالیوودیسم نخواهم کرد.
 
 
در همین زمینه «احمد اسفندیاری» معاون بین‌الملل سازمان بسیج نیز در انتقاد به تعطیلی جشنواره «افق نو» گفته است: «انتقاد از سیاست‌های جنایتکارانه و ضد بشری آمریکا و صهیونیسم باید ادامه داشته باشد و ایران اسلامی به عنوان پایگاه اصلی مبارزه با استکبار جهانی پیشتاز برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌هایی است که اندیشمندان مستقل بتوانند صدای خود را به  جهانیان برسانند. همایش‌های سیاسی بین‌لمللی که در ایران برگزار می‌شود در واقع برای رساندن صدای کسانی است که سیطره رسانه‌ای غرب آنان را در بایکوت خبری و رسانه‌ای قرار داده است.»
 
اسفندیاری افزوده است که: «جشنواره بین‌المللی فیلم سازان مستقل افق نو (New Horizon) می‌بایست برگزار گردد چرا که استقبال پرشور فیلم سازان مستقل حدود 70 کشور در سال گذشته نشان داد که حرف‌ها و انتقاد های  فراوانی به روش‌های استکباری دولت‌های امپریالیسم وجود دارد که جایی برای بازتاب ندارد و ایران اسلامی بهترین مکان برای انتشار صدای محرومین و مستضعفین جهان است. شنیدن شایعه عدم برگزاری  جشنواره  فیلم سازان مستقل با موضوع هالیوودیسم که ضد سیطره رسانه‌های استکباری تلاش می‌کنند به بهانه رفع تنش در روابط ایران و آمریکا دردآور است.»
 
وی همچنین افزوده است: «در سال گذشته نیروهای امنیتیFBI پیش از پرواز شهید مالکوم شباز نوه رهبر معروف مسلمانان آمریکا مالکوم ایکس به تهران، وی را دستگیر کردند تا شهید مالکوم شباز نتواند برای شرکت درهمایش  هالیوودیسم به ایران سفر کند و این اهمیت این گونه همایش‌ها را نشان می دهد، این شهید بزرگوار مدتی بعد به طور مشکوک به شهادت رسید.»
 
با این توصیفات به نظر می‏رسد رویکردهای سیاست خارجی دولت تدبیر و امید دامن فرهنگ را نیز گرفته است و تا اطلاع ثانوی فعالان فرهنگی انقلاب حق هیچگونه کار فرهنگی علیه منافع آمریکا و غرب را نخواهند داشت. چیزی که اساسا یکی از رویکردهای اصلی فرهنگ انقلاب است. باید منتظر ماند و دید که این رویکردها تا چه موقع ادامه خواهد داشت و تا چه زمان وزارت خارجه قادر به تعطیلی امور مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.
99
  • ۹۲/۰۷/۲۵
  • بخوان ولی تامل کن

نظرات  (۲)

  • طلبه امروزی
  • سلام

    با مطلب « نگاه یک طلبه به نامحرم » بروز هستم . در این مقاله می خوانید که نگاه طلبه به یک دختر و زن باید چگونه باشد هم از لحاظ نگاه دل و از لحاظ نگاه چشم . نظرات خود را صریح به ما بگویید .
  • حاج سالار
  • خب باید دید که این تعطیلی به کام و مذاق کیا خوش اومده
    این طوری میشه فهمید چرا آقایون تعطیلش کردن
    بالاخره باید یه جوری خوش خدمتی کنن و دم تکون بدن برای ارباباشون دیگه
    پاسخ:
    دقیقا

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی