آنچه در وب میپسندم

هرآنچه میبینم ومیپسندم اینجا ستــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آنچه در وب میپسندم

هرآنچه میبینم ومیپسندم اینجا ستــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آخرین نظرات


 

شبکه من و تو با اعتراف به دستکاری در نظرسنجی، آرای مخاطبینش را در یک چشم به هم زدن وارونه کرد.



جام فرهنگی؛ "از ابتدای هر هفته، نظر سنجی در سایت شبکه قرار می دهیم تا در موضوعات مختلف نظرات مخاطبین را به دست آورده و در ابتدای هفته آینده در همین برنامه آن را بررسی و اعلام می کنیم."



متن فوق اظهارات مجری برنامه اتاق خبر شبکه من و تو، در تاریخ سوم اسفندماه می باشد. بنا بر وعده ی این شبکه در تاریخ 5 اسفند ماه نظر سنجی ای مبنی بر شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده در سایت گذاشته شد که "آیا شما قصد شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری را دارید؟"



رخداد خبر سازی که پیرو این نظر سنجی فضای سایبری را به خود در گیر کرد، انقلابی بود که در کمتر از یک چشم به هم زدن در آراء مخاطبین صورت گرفت.


سایت بالاترین در این باره می نویسد: "از عجایب این نظر سنجی، تغییر صد و هشتاد درجه ای آراء شرکت کنندگان در کمتر از یک چشم به هم زدن می باشد. آرائی که در ظرف شش روز، به حد 61.9% موافق شرکت در انتخابات و 32.1% مخالف شرکت در انتخابات و 6% رای ممتنع، رسیده بود، به صورت معجزه آسایی در ظرف یک دقیقه در تاریخ 1391/12/10 به این صورت تغییر کرد:



36.9% موافق شرکت در انتخابات

59.5% مخالف شرکت در انتخابات

3.6% ممتنع
این در حالی ست که ظرف این شش روز به صورت روزانه ده درصد به آراء موافقین (رنگ آبی در تصویر) اضافه می شد."



بالاترین با اشاره به نحوه محاسبه رأی در شبکه من و تو می افزاید: "از دیگر مستندات دموکراسی به سبک من و تو، آراء کیفی بود. به نحوی که هر 8 عدد رای مخالف شرکت در انتخابات، 0.1% به میزان آراء مخالفین اضافه می شد در حالی که هر 0.1% آراء موافق نیازمند 80 عدد رای می باشد."



شبکه من و تو پس از این اتفاق در اقدامی انفعالی در برنامه "جواب" به تاریخ شنبه 12/12/91 گفت: "متوجه شدیم بعد از چند ساعت از گذاشتن نظر سنجی از یک کامپیوتر تعداد زیادی رای داده شده، لذا نتیجه نظر سنجی را به رقم واقعی تغییر دادیم. "

در این بین پس از دستکاری آشکار شبکه من و تو در نظر سنجی، سوالاتی در ذهن مخاطبین پیش آمده است:



1- ادعای این شبکه مبنی بر شرکت گسترده از یک کامپیوتر در نظر سنجی امری است غیر طبیعی و نیازمند سند است! لذا این شبکه می بایست ادعای فوق را ثابت کند.



2- اعتراف صریح شبکه مبنی بر دستکاری در نظر سنجی، آیا این سوال را به ذهن هر بیننده ایجاد نمی کند که تمامی نظر سنجی های پیشین سایت دستکاری شده اند و در نظرسنجی های آینده نیز احتمال دستکاری آن وجود دارد؟



3- افشاگری گسترده در فضای سایبری، شبکه من و تو را وادار کرد تا ضمن اعتراف به تقلب در نظر سنجی، به واکنشی انفعالی، دست زده و تعداد بسیار زیادی از آراء موافقین حضور در انتخابات را منتسب به یک کامپیوتر نامعلوم کند!



این در حالی است که تمام مخاطبینی که طی هفته گذشته در نظر سنجی سایت شرکت کرده اند، پیشرفت تدریجی آراء موافقین برای ایشان مشهود بوده است، اما در روزهای پایانی نظرسنجی در کم تر از چند دقیقه یا بنابر گفته ی عوامل شبکه من و تو طی چند ساعت آراء بر می گردد.



بر مخاطبین این شبکه پوشیده نیست پیشرفت تدریجی آراء موافقین حضور در انتخابات حکایت از این دارد که کامپیوتر مذکور، جز در خدمت پیشرفت آراء مخالفین نبوده است، چرا که تغییر چند دقیقه ای آراء متعلق به عدم شرکت در انتخابات بوده است نه موافقین شرکت.



اینجا همان بزنگاه ماجراست که شبکه من و تو طی اقدامی ناشیانه و از سر دستپاچگی تقلب خودکرده را به گردن کامپیوتری می اندازد که تعداد زیادی رای را به موافقین شرکت در انتخابات داده است.



4- اگر ادعای شبکه درست باشد که در عرض چند ساعت متوجه وجود کامپیوتری شده اند که تعداد زیادی رای را به موافقت شرکت در انتخابات داده است، این سوال مطرح است که چرا همان روز اول نتایج را دستکاری و به تعبیر خودشان به رقم واقعی نرسانده اند.

آنچه پرواضح است تقلب این شبکه در روز پایانی نظرسنجی است دقیقا زمانی که برخلاف میل باطنی شان میزان موافقین شرکت در انتخابات دو برابر مخالفین بوده است.



نکته مهم:

بی شک یادمان نرفته است میدان داری شبکه های ماهواره ای را در حمایت از کمیته صیانت آرا، اکنون سوال این است ؛ وقتی خود شبکه من و تو برگزارکننده نظرسنجی ای است که خود ناظر آن است و اینگونه در آراء (حتی آراء مخالفین) دست کاری کرده و به نوعی نتیجه را مهندسی می کند و نمی تواند از رأی و اندیشه مردم محافظت کرده و امانت داری کند، آیا حق این را دارد که ادعای ایجاد کمیته صیانت از آرا را نسبت به هر انتخاباتی در هر زمینه ای داشته باشد و یا حتی اساسا شأن قضاوت در خصوص صلاحیت دیگران را دارد؟



نکته دیگری که نباید از ذهن دور بماند دلیل اصلاح است. مجری در این ویدئو مدعی می شود که به دلیل مقایسه نظرسنجی سایت با نظرسنجی صفحه اتاق خبر متوجه اشتباه در نتیجه نظرسنجی شده اند، از کجا می شود فهمید که همه کسانی که در نظرسنجی صفحه اتاق خبر رأی داده اند، در این نظرسنجی هم شرکت کرده اند یا برعکس؟! به نظر می رسد ایدئولوژی شبکه من و تو مشکل دارد. اگر قیاس دلیل این شبکه است پس بی شک می توان این سوال را پرسید که چه تضمینی هست که در سایر برنامه های این شبکه مثل آکادمی موسیقی گوگوش و ... نتایج بر اساس قیاس نباشد؟



در پایان خاطر نشان می سازد، فارغ از اهانت شبکه به شعور مخاطبین، بر فرض که مخاطبین بپذیرند کامپیوتری وجود داشته و آراء شرکت کنندگان در انتخابات را مدیریت کرده است، اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که از یک طرف نظر سنجی ای که با یک کامپیوتر تغییر می کند چگونه قابل اعتماد است؟

از طرف دیگر، از فرضیه ی سست و آسیب پذیر بودن فضای سایبری شبکه که بگذریم، خود شبکه معترف به دستکاری در آراء می باشد، بنابراین در هر دو صورت، هیچ کدام از نظر سنجی های شبکه قابل اعتماد نیست!

نظرات  (۱)

  • علی جواد قاصدزاده
  • سلام
    بلاگ خوبی دارید
    خوشحال میشم به منم سر بزنید
    اگه با تبادل لینک موافق بودید خبرم کنید
    ممنون و موفق باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی