آنچه در وب میپسندم

هرآنچه میبینم ومیپسندم اینجا ستــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آنچه در وب میپسندم

هرآنچه میبینم ومیپسندم اینجا ستــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آخرین نظرات

اخلاق انتخاباتی در بیانات رهبر انقلاب

شنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۲، ۰۲:۴۸ ب.ظ

Main531.gif

«اگر چنانچه نامزدها به مراکز ثروت و قدرت متصل شوند، کار خراب می‌شود؛ همچنان که امروز در به‌ اصطلاح دموکراسى‌هاى دنیا، در آمریکا و غیر آمریکا این رسم هست... اینها را باید مردم مراقب باشند.»

تحویل سال 92 برای مردم ایران و به‌ویژه سیاستمداران تنها آغاز یک سال جدید نیست، بلکه آغاز فصل کار و فعالیت انتخاباتی است.

انتظار می‌رود انتخابات و تبلیغات انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران به دلیل اهمیت جایگاه دین و اخلاق در نزد ایرانیان با تمام فضاهای انتخاباتی دنیا متفاوت باشد.

 

هرچه به ایام انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم تاکید ناصحان و بزرگان عرصه سیاست به پایبندی به اخلاق و ارزش‌های دینی از سوی کاندیداها و فعالان این عرصه در ایام منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر می‌شود.

به همین بهانه  باشگاه خبرنگاران به بازخوانی رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره چگونگی انجام تبلیغات، مناظرات فعالیت‌های انتخاباتی پرداخته است که ضرورت دارد کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری این بیانات را که به منزله منشور اخلاقی انتخابات است سرلوحه اعمال و برنامه‌های خود قرار دهند.

 

***مسئولان برنامه‌ریزی‌هایشان را به گونه‌اى تنظیم کنند که با هدف‌هاى اسلام که همان هدف‌هاى غدیر است، تطبیق کند

مقام معظم رهبری 24 اسفند 1379 خطاب به مسئولان کشور می‌فرمایند: مسئولان کشور باید سعى کنند، اعمال و رفتار و حرکات و سکنات و برنامه‌ریزی‌هایشان را به گونه‌اى تنظیم کنند که با هدف‌هاى اسلام - که همان هدف‌هاى غدیر است - تطبیق کند. اگر چه همه‌ دنیا، بخصوص کمپانی‌هاى صهیونیستى و قدرتمندان و زرسالاران عالم، ناراحت شوند و هجمه‌ تبلیغاتى کنند، باکى نیست. امروز پایه‌ انقلاب مستحکم است و این توفان‌ها نمى‌تواند این بناى شامخ را متزلزل کند.


***مسئولان با پیام اسلام شجاعانه و بدون ملاحظه‌ این و آن موضعگیرى کنند، حرف بزنند و عمل کنند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 24 اسفند 1379 می‌فرمایند: مسئولان، به نام اسلام، براى اسلام، با پیام اسلام، شجاعانه، قدرتمندانه و بدون ملاحظه‌ى این و آن، هم موضعگیرى کنند، هم حرف بزنند و هم عمل کنند.

ایشان همچنین 11 اسفند 1378 متذکر می‌شوند: مبادا کسى بر اثر اشتباه و بر اثر تبلیغات واهى رادیوهاى بیگانه، فهم مردم را عوضى بفهمد و برخلاف عقاید و خواست‌ها و آرزوهاى دینى مردم حرفى بزند.

 

***انسان‌هایی که از ارزش‌های اسلامی نصیبی ندارند، شایسته حکومت نیستند

معظم‌له 30 خرداد 1371 می‌فرمایند: در جوامع اسلامی،‌ انسان‌هایی که از آن ارزش‌ها {ارزش‌های اسلامی} نصیبی ندارند؛ از فهم اسلامی،‌ از عمل اسلامی،‌ از جهاد اسلامی، از انفاق و گذشت، از تواضع و فروتنی در مقابل بندگان خدا و آن خصوصیاتی که امیرالمومنین علیه الصلاه و السلام داشتند، بهره‌ای نداشته باشند،‌ شایسته حکومت کردن نیستند.

مقام معظم رهبری 12 آذر 1379 با بیان اینکه مسئولان نظام با این امید هم وارد این میدان شده‌اند که بتوانند از اهداف الهی که مورد اعتقاد آنهاست، چیزی را تحقق بخشند و در زندگی پیاده کنند، عنوان می‌کنند: از بعد از صدر اسلام تا امروز هم، چنین فرصتی پیش نیامده است؛ موقعیت بسیار استثنایی و بخصوصی است. باید این موقعیت را مغتنم بشماریم و هر کجا هستیم سعی کنیم حقیقتا اهداف و آرمان‌های اسلامی را در حد توان جمع اداره کننده و مسئول امور کشور پیش ببریم.


***همه مسئولان کشور، یک مسئولیت برعهده دارند؛ حفظ نظام الهی و اداره این کشور

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 23 آذر 1377 درباره مسئولیت مسئولین کشور اظهار داشتند: همه مسئولان کشور، یک مسئولیت برعهده دارند؛ حفظ نظام الهی و اداره این کشور،‌ اداره این مردم و رسیدن به مشکلات مردم، وظیفه اصلی اینهاست.

ایشان 31 اردیبهشت 1376 نیز درباره تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری یادآور می‌شوند: به نظر من، در همین تبلیغات ریاست جمهوری، یکی از موفّقیت‌های این دوره از انتخابات آن است که این نامزدهای محترم چهارگانه ای که هستند، صریحاً مبانی ارزشی انقلاب را بر زبان آورده اند.

 

***وفاداری به مبانی امام و ارزش‌های انقلاب بسیار با ارزش است

رهبر معظم انقلاب 4 شهریور 1386 درباره ضرورت پایبندی به اصول و ارزش‌ها می‌فرمایند: مسئله، پایبندی به اصول و ارزش‌هاست که خیلی شاخص مهمی است.

ایشان همچنین تاکید می‌کنند: حرفى که مى زنید، در واقعیت‌ها و در ذهنیت‌هاى جامعه، تأثیرات ماندگارى دارد؛ حالا کوتاه یا بلند. پس شعارهاى شما، فضاى اصولگرایى و فضاى ارزش‌هاى انقلابى و فضاى وفادارى به مبانى امام و انقلاب را بر جامعه حاکم کرده است؛ این خیلى چیز باارزشى است.

 

***معیار، جامعه اسلامی و انقلابی است

معظم له 12 بهمن 1379 عنوان می‌کنند: فراموش نکنید که معیار، جامعه اسلامی و انقلابی است...امروز در جهان باید کاری کنیم که عمل اسلامی و خواست اسلامی در کشور ما با برجستگی در مقابل چشم ملت‌ها قرار بگیرد.

 

***مدیر، براى خودش کار نمى‌کند

رهبر معظم انقلاب 2 خرداد 1376 تصریح می‌کنند: آنچه براى بنده و شما آقایان که این توفیق را پیدا کرده‌ایم تا بتوانیم به مردم خدمت کنیم، همیشه باید مطرح باشد، همین موضوع خدمت است. فرق جمهورى اسلامى با دیگر دستگاه‌هایى که مادّى هستند و عمدتاً در زمینه‌ى مسائل انسانى، مبتنى بر یک فکر الهى نیستند، در همین یک نکته است که در جمهورى اسلامى، وزیر و مسئول و رئیس جمهور و مدیر در هر سطحى که هست نیّت اصلى‌اش این است که به مردم خدمت کند و به اشاعه‌ فکر الهى و آن حیات طیّبه و شایسته‌اى که خداى متعال براى انسانها مقرّر فرموده است، کمک کند. اصلْ این است. برخورداری‌هاى شخصى، هدف نیست. مدیر، براى خودش کار نمى‌کند.


***ما از کسى که به عنوان رئیس جمهور انتخاب مى شود، انتظار داریم خود را خدمتگزار مردم بداند

ایشان در همین روز می‌فرمایند: ما از کسى که به عنوان رئیس جمهور انتخاب مى شود، انتظار داریم که خود را خدمتگزار مردم بداند و آنچه را براى دین و دنیاى این مردم مورد نیاز است، در محدوده اختیارات قانونى خود، با همه وجود انجام دهد. بدیهى است که اکثریت مردم، متدیّن و انقلابى هستند و مایلند آنچه براى رفاه و سعادت دنیوى آنها انجام مى گیرد، در چهارچوب احکام و مقرّرات اسلامى باشد.

 

***ورود به عرصه انتخابات با قصد خدمت باشد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 19 دی 1390 خطاب به کاندیداهای انتخاباتی تاکید می‌کنند: کسانى هم که وارد عرصه‌ى انتخابات می‌شوند، باید یک تقیداتى، تعهداتى داشته باشند. این، خطاب به همه‌ى کسانى است که به عنوان نامزد وارد عرصه‌ى انتخابات می‌شوند، و خطاب به همه‌ى مردم است. مردم عزیزمان در سراسر کشور این رفتارها را در نامزدهاى انتخابات تفرس کنند، دنبال کنند، دقت کنند. نامزد انتخابات باید با قصد خدمت وارد شود. اگر با قصد قدرت‌طلبى و جمع‌کردن پول و مسائل گوناگون و انگیزه‌هاى ناسالم دیگر وارد شود، به کشور خدمت نمی‌کند. نامزد انتخابات باید با انگیزه‌ى خدمت وارد شود؛ این را باید تشخیص داد، باید فهمید، باید حدس زد.

دلسوزى دولت‌ها، بزرگترین موهبت براى ملت‌هاست. یک دولت دلسوز و علاقه مند و خدمتگزار، بسیار باارزش است؛ دولتى که اجزا و رئیس محترم آن، به منافع شخصى خودشان فکر نمى کنند و کار را براى خدا و به نفع ملت انجام مى دهند.


***ضرورت ترجیح منافع مردم بر منافع گروه‌های خاص

رهبر انقلاب 2 شهریور ماه 1376 با اشاره به اینکه در زمینه کارها باید اساس را مردم قرار داد، می‌فرمایند: این، حرف کلّى است. همه این حرف را مى زنند؛ هیچ کس هم منکر این حرف نیست. تازگىِ این حرف در این جاست که اگر بخواهیم توجّه بکنیم، گاهى اوقات منافع و خواست عامّه مردم، با منافع گروه‌هاى خاص تعارض پیدا مى کند. این، جایى است که بسیار حسّاس است.


***مردم می خواهند این احساس را داشته باشند که مسئولان کشور در سطوح مختلف، امانتدار و امینند

رهبر معظم انقلاب 6 اردیبهشت 1376 می‌فرمایند: یکی از خصوصیّات، این است که مردم می خواهند این احساس را داشته باشند که مسؤولان کشور در سطوح مختلف، نسبت به موجودی کشور، امانتدار و امینند. این را من می خواهم از شما به طور جد بخواهم که مراقب باشید، این امانت و این روحیّه امانتداری نسبت به آنچه که از مردم در اختیار ماست - بیت المال و آنچه که مربوط به ثروت‌های عمومی کشور است - اختلال پیدا نکند. نگذارید دشمن بتواند این طور تبلیغ کند که یک طبقه جدید و یک اَشرافی‌گری جدید، در حال شکل‌گیری است. دشمن، از این‌گونه حرف‌ها می زند.

اگر چیزی دیده شد که این حرف دشمن را به نحوی تأیید کرد، این خدمت به دشمن است؛ نباید بگذارید. دشمن، دشمن است و تهمت می زند. در این چند ساله، این بلندگوها، این رسانه‌های جمعی دشمن، چقدر علیه جمهوری اسلامی حرف‌های خصمانه زدند! در زمینه سوء استفاده و امثال آن، آن قدر یاوه و دروغ و خلاف واقع گفته اند که احصای آن واقعاً آسان نیست. ولی اگر مردم دیدند که در مواردی، چیزهایی تأیید می‌کند - ولو یک مورد - ده مورد را باور و قبول می‌کنند. این را باید توجّه داشته باشید.


***بی اعتنایی مسئولین نظام به زخارف دنیا از نکات برجسته‌ نظام ماست

معظم له 16 بهمن ماه 1371 تاکید می‌کنند: بى‌اعتنایى مسئولین نظام به زخارف دنیا - که براى همه‌ى مسؤولان کشورهاى دنیا یک امر عادى است - از نکات برجسته‌ى نظام ماست. براى کدام مسؤول، در کدام گوشه از دنیا، التذاذ و شهوات و برخورداریها و دنیاطلبى، عیب به حساب مى‌آید و او از آنها برخوردار نمى‌شود؟ در جمهورى اسلامى، به فضل پروردگار - هنوز که هنوز است و باید همیشه همین‌طور باشد - براى مسؤولین نظام، پرداختن به امور شخصى و دنیایى یک عیب است.


***اجتناب از تبعیض و تضییع و سوء استفاده از بیت‌المال

رهبر معظم انقلاب دوم فروردین 1383 می‌فرمایند: خدمت کردن، اجتناب از تبعیض، اجتناب از تضییع بیت‌المال و اجتناب از تضییع حقوق مردم، اجتناب از سوءاستفاده از شغل و مسؤولیت - کسى که مسؤولیتى دارد، وجاهتى از این طریق به‌دست آورده، که این وجاهت متعلق به مردم است؛ مثل بیت‌المال. همچنان که یک مسؤول به این دلیل که کلید صندوق بیت‌المال در دستش است، نمى‌تواند از بیت‌المال در مصارف شخصى خرج کند، به همین دلیل حق ندارد که از وجاهت و قدرت و امکان و فرصتهایى که در اختیارش است، به سود شخص خود و منافع شخصى‌اش استفاده کند.


***پرهیز از اتصال به مراکز ثروت و قدرت

ایشان همچنین تصریح می‌کنند: اگر چنانچه نامزدها به مراکز ثروت و قدرت متصل شوند، کار خراب می‌شود؛ همچنان که امروز در به‌ اصطلاح دموکراسى‌هاى دنیا، در آمریکا و غیر آمریکا این رسم هست؛ کمپانى‌ها و پولدارها به نامزد انتخابات در ریاست جمهورى یا در انتخابات کنگره پول می‌دهند، ولى او در مقابل آنها متعهد است. آن رئیس جمهورى که با پول دستگاه‌هاى گوناگون و مراکز ثروت سر کار بیاید، در مقابل آنها متعهد است. آن نماینده‌ى مجلسى که با پول فلان شرکت و فلان کمپانى و فلان ارباب و فلان پولدار توى مجلس بیاید، مجبور است آنجائى که آنها لازم می‌دانند، قانون جعل کند، قانون بردارد، توسعه و تضییق در قانون بکند. این نماینده به درد مردم نمی‌خورد. نه باید به مراکز ثروت‌هاى شخصى متصل بود و نه به طریق اولى‌ به ثروت‌هاى عمومى. کسى بیاید از پول بیت‌المال مصرف کند، براى اینکه به وکالت مجلس برسد؛ این دو برابر اشکال دارد، اشکال مضاعف دارد. اینها را باید مردم مراقب باشند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی